مهندسان برق چه آینده‌ شغلی را پیش‌رو دارند؟

امروزه، هر سازمانی که در ساخت و نگهداری زیرساخت‌ها فعالیت داشته باشد، نیازمند مهندسین برق است. این متخصصان، سیستم‌های الکتریکی و کنترل را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند عملکرد آن‌ها را بررسی کنند. مشاغل مختلفی در بازار کار مهندسی برق و در نقاط مختلف کشور وجود دارد. مهندسین برق می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مشغول به کار شوند. شرکت‌های فعال در ساخت‌وساز، بیشترین نیاز را به این متخصصان دارند. نیروگاه‌ها و سازمان‌های تأمین الکتریسیته و واحدهای تحقیق و توسعه، از نظر نیاز به این متخصصان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. به همین دلیل روزانه تعداد زیادی آگهی استخدام مهندس برق در سایت‌ها منتشر می‌شود.

مسئولیت‌های مهندس برق در سازمان‌ها

بسته به گرایش‌های انتخابی، فرصت‌های شغلی و زمینه‌های کاری برای مهندسان برق بسیار متنوع است. اما معمولا هنگامی که سازمانی درخواست استخدام مهندس برق را منتشر می‌کند؛ به دنبال فردی است که چندین مورد از وظایف زیر را انجام دهد:

  • طراحی، توسعه، تست و مدیریت ابزارهای الکترونیک
  • طراحی و تولید روش‌های جدید برای بهبود یا طراحی محصولات به کمک ابزارها و سیستم‌های الکتریکی
  • توسعه استانداردها برای سیستم‌ها و روش‌های الکتریکی و الکترونیکی
  • تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری و تعیین ظرفیت و هزینه برای تهیه یک سیستم ارزیابی و توسعه سیستم‌ها

از اصلی‌ترین وظیفه شما می‌توانیم به طراحی محصولات و سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی برای کاربردهای تجاری، صنعتی، پزشکی، نظامی، نرم‌افزار و … اشاره کنیم.

مهندسان برق در چه سازمان‌هایی بیشترین درآمد را دارند؟

همانطور که دیدید، بازار کار مشاغل مختلف در این گروه شغلی، تفاوت‌های زیادی با هم دیگر ندارند. بنابراین، در انتخاب بهترین گرایش مهندسی برق، می‌توانیم تنها براساس میزان دستمزد مشاغل مختلف، تصمیم بگیریم. البته گرایش‌های مختلف در میزان درآمد مهندسین برق، تفاوتی ایجاد نمی‌کنند بلکه نوع صنعت، تعیین کننده‌ی درآمد شغل است. به طور کلی می‌توان گفت که صنایع زیر، پردرآمدترین صنایع در این گروه شغلی هستند:

·         صنعت نفت (بخشی از درآمد بالای افراد شاغل در این صنعت، به دلیل سختی شرایط کار است)

·         طراحی سیستم‌های کامپیوتری

·         صنعت هوافضا

·         صنایع مرتبط با نیمه‌رساناها

بازار کار خانم‌ها در این رشته چگونه است؟

خیلی از مشاغل در این گروه شغلی، نیازمند حضور در محیط‌های ساخت‌وساز یا محیط‌های صنعتی است. بنابراین، سازمان‌هایی که به دنبال جذب تکنسین الکتریسیته‌ی صنعتی، تکنسین الکترومکانیک، تعمیرکار و مونتاژ‌کار الکترونیک، متخصص شبکه، کارشناس مخابرات و … هستند، فقط نیروی آقا قبول می‌کنند. البته در بعضی مشاغل مثل مهندس فروش، نیاز به نیروی خانم بیشتر است. در بازار کار سایر مشاغل، تفاوت‌های جنسیتی دیده نمی‌شود. به طور کلی، می‌توان گفت که بازار کار مهندسی برق برای خانم ها چندان پررونق نیست و اکثر سازمان‌ها، نیازمند کارشناس برق آقا هستند.

میانگین حقوق و درآمد مهندس برق در ایران

مشاغلی مثل مهندسی برق، مهندس مخابرات، مهندس الکترونیک، کارشناس ابزار دقیق و طراح مدارهای الکترونیکی همگی جزء گروه شغلی اصلی مهندسی برق در نظر گرفته ‌شده‌اند و آمار به دست آمده مربوط به میانگین حقوق در تمام این موقعیت‌های شغلی است.

میانگین حقوق مهندسی برق در تهران

سطح کارشناس: میانگین حقوق ماهیانه مهندسان برق 5.6 میلیون تومان است.

سطح کارشناسی ارشد: مهندسین برقی که سابقه کاری بیشتری دارند و به سطح کارشناسی ارشد رسیده‌اند حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. میانگین دریافتی یک مهندس در سطح کارشناسی ارشد در سال 1400، 8.4 میلیون تومان در ماه بوده است.

سطح مدیر: میانگین درآمد مهندسین برقی که با سال‌ها سابقه کار به سطح مدیریتی رسیده‌اند در سال ۱۴۰۰، 10.8 میلیون تومان است.

میانگین حقوق و درآمد مهندس برق در شهرهای بزرگ ایران

سطح کارشناس: میانگین درآمد مهندس برق در سال ۱۴۰۰ حدود 4.6 میلیون تومان است.

سطح کارشناسی ارشد: مهندسین برق در رده ارشد که در شهرهای بزرگ مشغول به کار هستند در سال 1399 به‌طور میانگین ماهانه 4.5 میلیون تومان درآمد داشتند. به همین منوال، این مهندسین با درخواست 40% افزایش حقوق توقع دارند حقوق ماهیانه‌شان در 1400 به 6.3 میلیون تومان برسد.

سطح مدیر: بالاترین رده شغلی در گروه شغلی مهندسی برق، سمت مدیریت و سرپرستی است و افراد شاغل در این سطح در سال 1399 به‌طور میانگین 5.5 میلیون تومان دریافت می‌کردند. افزایش 36% و مبلغ دریافتی میانگین 7.5 میلیون تومان ازجمله درخواست‌های مدیران شرکت‌کننده در این نظرسنجی بوده است.

درآمد مهندس برق در کشورهای مختلف دنیا

کانادا: میانگین حقوق سالانه این متخصصین در کشور کانادا حدود 119.694 دلار کانادا (CAD) برآورد شده است. یک مهندس تازه‌کار و جونیور (با سابقه کاری 1-3) معمولاً با مبلغ 83.654 دلار مشغول به کار می‌شود. از طرف دیگر، میانگین درآمد سالانه مهندسی برق سینیور 148.677 دلار کانادا است.

انگلیس: مهندسین برق در کشور انگلیس هم به طور میانگین سالیانه 62.141 پوند درآمد دارند. به همین ترتیب، یک مهندس برق جونیور با سابقه کاری کمتر از 3 سال 43.430 پوند و یک مهندس سینیور با سابقه کاری بیشتر از 8 سال 77.188 پوند در سال درآمدزایی خواهند داشت.

ترکیه: در کشور همسایه خودمان ترکیه نیز میانگین درآمد سالیانه یک مهندس برق حدود 116.472 لیر برآورد شده است. در این کشور 82.265 لیر برای کارجوی جونیور (سابقه کاری 1-3 سال) و 146.210 لیر برای استخدام کارجوی سینیور (سابقه کاری بیشتر از 8 سال) در یک سال پرداخت می‌شود.

آلمان: در کشور صنعتی آلمان نیز میانگین حقوق مهندسین برق در سال حدود 83.132 یورو تخمین زده شده است. مهندس جونیور با سابقه کاری کمتر از 3 سال حدود 58.101 یورو در سال درآمد خواهد داشت و در مورد مهندس سینیور با سابقه کاری بیش از 8 سال، میانگین درآمد سالیانه، 103.262 یورو برآورد شده است.

مهندس برق چه آینده‌ای پیش رو دارد؟

به نظر می‌رسد که بازار کار مهندسی برق در آینده‌ای نه‌چندان دور، تغییرات زیادی خواهد داشت. توجه عمده‌ی شرکت‌های فعال در این صنعت به بخش تحقیق و توسعه، به منظور ارائه‌ی راهکارهایی بهتر برای تولید، ذخیره‌سازی و مصرف انرژی الکتریکی است. با وجود اینکه بازار کار این صنعت، رشد چندانی ندارد، ولی به نظر نمی‌رسد که سرعت رشد آن، پایین‌تر بیاید. در زیر فهرستی از موضوعات مهم در آینده‌ی این صنعت آورده شده است:

  • شبکه‌های توزیع هوشمند الکتریسیته
  • خودروها و ماشین آلات الکتریکی
  • انتقال بی‌سیم نیروی الکتریکی
  • دستگاه‌های همراه وایرلسی
  • هوش مصنوعی
  • محصولات پیش‌ساخته
  • فناوری‌های روشنایی کم-مصرف
  • اینترنت اشیاء (IoT)
  • توسعه‌ی پایدار
  • باتری‌های بهتر
  • رباتیک

آینده کاری مهندس برق را چطور می‌بینیم؟

طبق گزارشات منتشر شده، رشد فرصت‌های شغلی برای مهندسان برق، 3% و متناسب با میانگین رشد در سایر رشته‌هاست. البته این نرخ در کشورهای مختلف بر اساس نرخ تولید و توسعه و حوزه‌های کار متفاوت است. همچنین از آنجا که ثبت شرکت‌های خدماتی و علمی و فنی بیشترین رشد را داشته، احتمالا آگهی‌های جذب مهندس برق در این شرکت‌ها بیشتر خواهد بود. اگر می‌خواهید سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به دنبال استخدام مهندس برق هستند را پیدا کنید، می‌توانید از بهترین سایت استخدام استفاده کنید.

 

[ بازدید : 72 ]

[ يکشنبه 21 شهريور 1400 ] 10:24 ] [ محیا باقری ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]