راهنمای استخدام به عنوان مدیر منابع انسانی؛ از شرح وظایف تا تحصیلات

دپارتمان منابع انسانی در هر سازمان جزو مهم‌ترین بخش‌ها است؛ به همین دلیل است که با نگاهی به آگهی‌های فرصت شغلی مدیر منابع انسانی، می‌بینیم کارفرماها دقت و وسواس بالایی در استخدام مدیر منابع انسانی دارند. مسئولیت‌ها و شرح وظایف مدیر منابع انسانی بسیار گسترده و متنوع است و بسته به نوع و اندازه سازمان می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. در این مطلب به اهم وظایف این موقعیت شغلی اشاره می‌کنیم تا دید بهتری از شغل مدیر منابع انسانی و حوزه کاری آن پیدا کنید.

موقعیت شغلی مدیر منابع انسانی در سازمان چیست؟

بیشتر کارمندان معتقد هستند که مدیر منابع انسانی اولین فردی است که برای حل مشکلات و مسائل مختلف کاری می‌توان به او مراجعه کرد. در موقعیت شغلی مدیر منابع انسانی، لیست وظایفی مثل تعریف عنوان شغلی، امور مربوط به جذب و استخدام، رسیدگی به روابط کارکنان، ارزیابی عملکرد پرسنل، آموزش و توسعه افراد سازمان به چشم می‌خورد.

مدیر منابع انسانی یا به اختصار HRM (مخفف Human Resource Management) یکی از کلیدی‌ترین نقش‌های سازمان را در موفقیت و رشد آن دارد. از آنجا که کارمندان یا منابع انسانی، مهم‌ترین و باارزش‌ترین منابع در دست سازمان هستند، یک مدیر منابع انسانی باید بتواند به توسعه و بهبود کیفیت این سرمایه کمک کند. ترویج ارزش‌های سازمانی و ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت و سازنده بخشی از وظایف مدیریت HR محسوب می‌شوند.

مدیر منابع انسانی در بالاترین رده شغلی دپارتمان منابع انسانی سازمان قرار دارد؛ به همین دلیل افرادی که در این دپارتمان کار می‌کنند، با دستیابی به موقعیت مدیریت HR می‌توانند پیشرفت شغلی و افزایش درآمد قابل توجهی را برای خود متصور باشند.

مدیر منابع انسانی چه وظایفی را بر عهده دارد؟

از جمله وظایف و مسئولیت‌های کلی مدیر منابع انسانی در جهت تحقق برنامه‌ها و رویه‌های اجرایی شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       مدیریت برنامه‌ها و رویه‌های نیروی انسانی شرکت

·       برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل فعالیت‌های دپارتمان منابع انسانی

·       مشارکت در توسعه اهداف و سیستم‌های HR سازمان

·       مدیریت فرایندهای استخدامی مثل درج آگهی، بررسی رزومه، مصاحبه و ...

·       تدوین و اصلاح شرح شغل‌ها

·       تعریف شرح شغل‌های جدید

·       اجرا و بازنگری برنامه جبران خسارت و غرامت شرکت

·       نظارت بر روند اجرای مصاحبه خروج

·       نگهداری و بایگانی سوابق و گزارش‌های منابع انسانی

·       شرکت در جلسات مدیران اجرایی

·       تدوین چارت سازمانی شرکت

·       تدوین برنامه‌های جانبی و مزایای مربوط به پرسنل مثل بیمه عمر، بیمه سلامت، بیمه تکمیلی و بازنشستگی

·       ثبت و بایگانی اسناد مربوط به کارکنان مثل بازنشستگی و بیمه

·       نظارت بر انطباق کارکنان با قوانین سازمان

·       گزارش به مدیریت کل و حفظ همراستایی تصمیمات کلان سازمان با معیارهای منابع انسانی

ویژگی‌های مدنظر کارفرماها برای استخدام مدیر منابع انسانی

با بررسی آگهی‌های استخدام کارشناس منابع انسانی می‌توانیم مهم‌ترین ویژگی‌های مدنظر کارفرماها را در لیست زیر خلاصه کنیم:

  • دقت و ریزبینی و توجه به جزئیات
  • توانایی انجام همزمان چندکار
  • توانایی مدیریت موقعیت‌های حساس و رازداری
  • سواد کامپیوتری بالا از جمله آشنایی با نرم افزارهای آفیس
  • مهارت‌های سازماندهی بالا
  • توانایی ایجاد و توسعه ارتباطات
  • توانایی انجام وظایف روزانه با حداقل نظارت
  • بایگانی و آرشیو اسناد و مدارک و پاسخگویی حضوری و تلفنی به افراد
  • مهارت ابتکار عمل و مدیریت فردی در عین کار در گروه

فعالیت به عنوان مدیر منابع انسانی چگونه است؟

قبل از اینکه به عنوان مدیر HR مشغول به کار شده یا به دنبال موقعیت‌های شغلی آن باشید، لازم است که با شرایطی که احتمالا در این سمت با آن‌ها مواجه خواهید بود، آشنا شوید. شغل مدیریت منابع انسانی معمولاً به صورت تمام‌وقت و دفتری است. اگر سازمان دارای چند شعبه در شهرهای مختلف باشد، ممکن است مأموریت‌ها و سفرهای کاری نیز در برنامه‌ی آن‌ها قرار بگیرد.

با وجود اینکه اکثر آگهی‌های شغلی این حوزه به صورت حضوری هستند، اما در بعضی از سازمان‌ها که با فرهنگ دورکاری فعالیت می‌کنند، شغل HRM نیز می‌تواند به صورت دورکاری باشد.

آیا مدیریت منابع انسانی بازار کار خوبی دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده پیشبینی شده است که استخدام مدیر منابع انسانی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تا ۶ درصد رشد داشته باشد؛ یعنی حدود ۲ درصد بیشتر از میانگین رشد همه‌ی مشاغل! واضح است که باتوجه به این آمار می‌توان گفت که با ورود به این حوزه، آینده شغلی شما تا حد زیادی تضمین شده است.

در سال‌های اخیر تغییرات متعددی در حوزه منابع انسانی رخ داد. ظهور هوش مصنوعی، رشد اقتصاد آزادکار (gig economy)، تنوع بیشتر در در حوزه‌ی HR و همه‌گیری کرونا، از جمله عواملی هستند که مدیریت منابع انسانی را متحول کرده‌اند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم سه مورد از داغ‌ترین موضوعات مدیریت منابع انسانی در دهه‌ی پیش رو را معرفی کنیم.

ادامه فرهنگ دورکاری

بحران همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ باعث رواج دورکاری در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی شد. برنامه‌هایی مثل مایکروسافت تیمز، زوم، اسکایپ و هم به کمک کارمندان سازمان‌ها آمدند تا دورکاری کمترین تأثیر را روی راندمان کارها داشته باشد. شرایط با ورود این ویروس به گونه‌ای تغییر کرد که خیلی از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند حتی پس از پایان بحران کرونا نیز دورکاری را ادامه می‌دهند؛ چرا که شیوه دورکاری حتی در بعضی موارد، راندمان افراد را بالا برده و با کاهش هزینه‌ها، منجر به افزایش سوددهی شرکت‌ها شده است. بنابراین، مدیران منابع انسانی نیز باید خودشان را آماده این تغییرات کنند و برای مدیریت افراد به شیوه دورکاری استراتژی‌های جدیدی بچینند.

افزایش اهمیت کار گروهی

با مجازی شدن مشاغل، تیم‌های کاری هم در فضای مجازی تشکیل شده و کار تیمی در این شرایط اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که با ترند شدن دورکاری از طریق پلتفرم‌های مجازی، تیم‌های عظیمی شکل بگیرند که پیش از این، امکان شکل‌گیری آن‌ها در فضای کار حضوری وجود نداشت. در چنین شرایطی مدیران منابع انسانی باید راهکارهایی را در زمینه آموزش تیمی پرسنل، برقراری ارتباطات موثر درون تیمی، برقراری روابط سازنده میان اعضای تیم‌ها‌ و سنجش عملکرد اعضای تیم‌ها اتخاذ کنند.

رویکرد استراتژیک به منابع انسانی

طی سال‌های آینده مدیریت منابع انسانی کمک زیادی به استراتژی سازمان‌ها خواهد کرد. این کمک از سه طریق انجام خواهد شد:

·       شکل دادن به طراحی سازمان‌جدید برای آینده

·       طراحی مشاغل جدید و تغییر مشاغل کنونی

·       شناسایی قابلیت‌ها و نیازمندی‌های سازمان

برای استخدام مدیر منابع انسانی چه تحصیلاتی لازم است؟

کارفرماها برای استخدام مدیر HR به مدرک کارشناسی ارشد منابع انسانی و حتی بالاتر در یکی از زمینه‌های زیر توجه می‌کنند:

  • کارشناس منابع انسانی
  • کارشناسی مدیریت با گرایش HR
  • لیسانس مدیریت بازرگانی (BBA) با تمرکز در یکی از موارد زیر:
  • منابع انسانی
  • رفتار سازمانی
  • مدیریت و رهبری
  • روابط صنعتی کار

گذشته از تحصیلات مرتبط، یک مدیر HR موفق باید دارای مجموعه‌ای از مهارت‌ها مثل توانایی تصمیم گیری، تفکر استراتژیک، رهبری، مهارت‌های ارتباطی، و رفتار اخلاقی و حرفه‌ای باشد. همچنین مثل بقیه مشاغل، شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با منابع انسانی و دریافت گواهینامه این دوره‌ها می‌تواند در استخدام شما تاثیر مثبتی بگذارد.

ورود به منابع انسانی از رشته‌های دیگر

از جمله مدارک دانشگاهی مرتبط یا نزدیک به حوزه منابع انسانی می‌توان به رشته مدیریت کسب و کار، جامعه‌شناسی و روانشناسی اشاره کرد. همچنین افرادی که دارای پیشزمینه کاری و تحصیلی در زمینه ریاضیات هستند می‌توانند در بخش محاسبه مزایا و جبران خسارت، عملکرد خوبی را از خود نشان دهند. در بخش آموزش و توسعه پرسنل نیز افرادی که دارای سابقه کار یا تحصیل در حوزه‌های آموزش و تدریس هستند، می‌توانند موثر واقع شوند.

هر شرکت و سازمانی که تعدادی کارمند داشته باشد به مدیر منابع انسانی هم نیاز پیدا خواهد کرد؛ به همین دلیل در بهترین سایت‌های استخدام همیشه موقعیت‌های مربوط به مدیریت منابع انسانی موردنیاز هستند. مدیر منابع انسانی با تدوین و اجرای دستورالعمل‌ها و رویه‌های مختلف، دستیابی به اهداف سازمانی را تسهیل خواهد کرد. 

[ بازدید : 48 ]

[ چهارشنبه 24 شهريور 1400 ] 11:31 ] [ محیا باقری ]

[ ]

تابلو دکوراتیو توسعه فردی نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم < امیر نظری قیمت سیمان نرم افزار واسط سامانه مودیان آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی
بستن تبلیغات [x]