راهنمای جامع کاریابی و اشتغال در استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه

 استان آذربایجان غربی، صنعت موفقی ندارد ولی در بخش کشاورزی از برترین استان‌های کشور است. فرصت‌های استخدامی آذربایجان غربی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و رشته‌های مرتبط مثل صنایع غذایی وجود دارد. همچنین، عمده‌ی بخش صنعتی این استان، منحصر به صنایع مرتبط با کشاورزی و صنایع تکمیلی کشاورزی مثل صنایع غذایی است. صنعت گردشگری آذربایجان غربی نیز پتانسیل بالایی برای رشد کسب‌وکارهای مرتبط دارد.

استان آذربایجان غربی یکی از پایین‌ترین آمارهای اشتغال نیروی انسانی در بخش خدمات را در کشور دارد و عمده‌ی نیروی انسانی آن در بخش کشاورزی فعالیت دارند؛ ولی در بخش صنعت، توسعه‌ی زیادی نیافته و در نتیجه، فرصت استخدام کارخانجات ارومیه، خیلی زیاد نیست. اقتصاد آذربایجان غربی وابسته به کشاورزی است و از این رو، صنعت ارومیه نیز ارتباط تنگاتنگی با کشاورزی دارد. همچنین، این استان از پتانسیل‌های بالایی نیز در بخش گردشگری برخوردار است.

استان آذربایجان غربی با وسعت ۳۷۴۱۲ کیلومتر مربع در شمال غربی ایران قرار دارد. طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت استان آذربایجان غربی با مرکزیت ارومیه حدود ۳۲۶۵۲۱۹ نفر بوده است. از آن جایی که آذربایجان غربی در مسیر ترانزیت ترکیه به تهران قرار دارد و با توجه به رونق بسیار خوب کشاورزی در این استان، فرصت‌های بسیار مناسبی برای راه‌اندازی یک کسب و کار صنعتی در این استان وجود دارد ولی در حال حاضر، فرصت‌های استخدام ارومیه در بخش صنعت و معدن، ۱۰ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی صنایع غذایی، مدیریت جهانگردی و هتلداری، شانس خوبی برای پیدا کردن کار در استان دارند. منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی ماکو، پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب‌وکارها و فرصت‌های شغلی جدید دارد.

وضعیت دورکاری در ارومیه و دیگر شهرستان‌های آذربایجان غربی چگونه است؟

منظور از دورکاری، جذب شدن در یک شرکت به صورت تمام-وقت یا پاره-وقت و انجام کارهای محوله، بدون حضور در محل شرکت می‌باشد. معمولا اکثر کارهای دورکاری، با استفاده از اینترنت انجام می‌شوند. استخدام دورکاری در ارومیه هنوز خیلی مرسوم نشده و اکثر صاحبان کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند پرسنل آن‌ها در سازمان، حضور فیزیکی داشته باشند.

هم‌چنین در شهرهای مرزی مانند ماکو که صادرات به کشورهای همسایه زیاد است بخش زیادی از خانم‌ها در خانه مشغول به کار بسته‌بندی محصولات هستند. این عامل باعث ایجاد شغل و درآمد برای خانم‌هایی شده که امکان کار در خارج از منزل را ندارند.

وضعیت کشاورزی در آذربایجان غربی

اساس اقتصاد آذربایجان غربی، کشاورزی است. این استان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات زراعی و باغی در کشور می‌باشد. البته امکان پرورش دام و طیور، زنبور عسل و شیلات نیز در این استان شمال غربی ایران وجود دارد. آذربایجان غربی، چهارمین استان کشور از نظر تولید محصولات زراعی است. این استان از نظر تولید محصولات باغی نیز در رتبه‌ی ۴ کشور قرار دارد. آذربایجان غربی، اولین تولیدکننده‌ی عسل و از مهم‌ترین تولیدکنندگان ماهیان سردآبی و محصولات پروتئینی در ایران می‌باشد.

وضعیت استخدام غیرخصوصی در آذربایجان غربی

برق در استان آذربایجان غربی از وضعیت خوبی برخوردار است. هزینه پایین برق در ایران باعث شده تا صادرات برق به کشورهای همسایه به یکی از منبع‌های درآمد‌زا در این استان شناخته شود و باعث احداث نیروگاه‌های برق آبی و خورشیدی در استان شود. فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی برای تکمیل کادر نیروی انسانی خود اقدام به جذب نیرو می‌کند، اگر فارغ‌التحصیل رشته‌هایی مانند مهندسی فناوری اطلاعات، کامپیوتر و برق هستید، می‌توانید برای تکمیل اطلاعات به پلیس فتا استان به آدرس «ارومیه- خیابان امینی(دره چایی) ساختمان ستاد انتظامی سابق طبقه سوم» مراجعه کنید. نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی نیز همواره نیازمند جذب نیروی انسانی خانم و آقا است. اگر علاقه‌مند به کار در این حوزه هستید، می‌توانید برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاع‌رسانی‌های استخدامی آذربایجان غربی به سایت اصلی نیروی انتظامی مراجعه کنید. سپاه پاسداران یکی از سازمان‌های دولتی است که در چند سال اخیر بیشترین جذب نیرو در استان آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است.

وضعیت استخدام آذربایجان غربی در بخش صنعت

بخش صنعت ارومیه به ویژه در حوزه‌های مرتبط با کشاورزی، در دهه‌ی گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته است. امزوزه، چندین کارخانه‌ی تولید ماشین‌آلات کشاورزی و حتی شرکت‌های تولید سم و کود کشاورزی در استان ارومیه وجود دارد. صنایع غذایی نیز که در ارتباط مستقیم با کشاورزی است، رونق بسیار خوبی در ارومیه دارد. تعداد زیادی شرکت تولید کننده‌ی انواع مواد غذایی در ارومیه فعالیت دارند. شهرک صنعتی ارومیه دارای سه فاز است که فازهای اول و دوم آن، دارای تعداد زیادی کارخانه‌ی معتبر و فعال هستند ولی فاز سه، از شرایط خوبی برخوردار نیست.

طبق نتایج آمارگیری سال ۱۳۹۵ تنها حدود ۲.۲ درصد از کل نیروی کار در این بخش مشغول به کار بودند. متاسفانه عدم سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی و دوری از پایتخت از عمده‌ترین دلایلی هستند که باعث شدند تا این استان فرصت‌های مناسب برای راه‌اندازی صنایع و شرکت‌های صنعتی را از دست دهد و تعداد کمی از واحدهای صنعتی به دنبال جذب نیرو باشند.

موقعیت جغرافیایی خاص و دور بودن از پایتخت و خسارات سال‌های جنگ ۸ ساله با عراق، موانع بزرگی برای رشد صنعتی استان آذربایجان غربی بوده‌اند. رونق کشاورزی در استان، صنایع مرتبط با کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی را به صنایع اصلی آذربایجان غربی تبدیل کرده‌اند. این استان در حوزه‌ی معدن نیز عملکرد بسیار ضعیفی دارد و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی معدن نمی‌توانند به راحتی در آذربایجان غربی، کار پیدا کنند. تعداد فرصت‌های استخدام ارومیه و دیگر شهرستان‌های آذربایجان غربی در بخش صنعت و معدن، حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وضعیت استخدام آذربایجان غربی در بخش خدمات

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بی‌شماری مانند رودخانه زنگمار، قلعه باغچه جوق، چشمه ثریا، قلعه سیاه و پل پنج چشمه در این استان وجود دارند که فرصت‌های شغلی بیشماری در بخش خدمات به خصوص گردشگری برای نیروی کار به وجود آورده است و باعث شده تا این بخش به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی استان تبدیل شود. اگر فارغ‌التحصیل رشته‌های مدیریت گردشگری، هتلداری و کلیه رشته‌های مرتبط با این رشته‌ها هستید، می‌توانید فعالیت خود را در این موقعیت‌های شغلی آغاز کنید.

پیدا کردن فرصت‌های شغلی در سال ۱۴۰۰ در ارومیه

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام جدید ارومیه ۱۴۰۰ می‌توانید به سایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن مراجعه کرده و فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی «ارومیه-آذربایجان غربی» قرار دهید. سپس، در میان فرصت‌های شغلی این شهر، جستجو کنید. آگهی‌های شغلی به ترتیب جدیدترین به قدیمی‌ترین به شما نمایش داده می‌شوند. با کلیک کردن روی هر آگهی کار می‌توانید جزئیات آن را ببینید و برای آن کارفرما، رزومه ارسال کنید.

[ بازدید : 59 ]

[ چهارشنبه 7 مهر 1400 ] 10:31 ] [ محیا باقری ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست
بستن تبلیغات [x]