چگونه می‌توان طراح UI/UX شد؟

امروزه، زندگی تمامی انسان‌های روی کره‌ی خاکی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی وابسته است که از طریق رابط کاربری (user interface) خود با کاربران ارتباط برقرار می‌کنند، به آن‌ها اطلاعات می‌دهند، از آن‌ها اطلاعات دریافت می‌کنند و دستورات آن‌ها را گرفته و اجرا می‌نمایند. بنابراین، نیاز به آگهی استخدام طراح UI/UX در سازمان ها روز به روز بیشتر می‌شود.

با اینکه رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری (user experience) دو مفهوم متفاوت هستند اما طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه‌ی کاربری، هر دو، زیرمجموعه‌ی گروه شغلی طراحی UI/UX در نظر گرفته می‌شوند.

برای استخدام شدن به عنوان یک طراح رابط و تجربه‌ی کاربری، تحصیلات اهمیت چندانی ندارد و مهارت شما چیزی است که واقع مهم می‌باشد. با این حال، داشتن تحصیلات در رشته‌‌های طراحی گرافیک و  HCI، می‌تواند شانس شما را برای پیدا کردن یک شغل عالی، افزایش دهد.

در اینجا، ابتدا به معرفی شغل طراحی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری خواهیم پرداخت و سپس، شرایط استخدام طراح UI/UX را با هم دیگر، مرور خواهیم کرد.

علت اهمیت استخدام طراح UI/UX

امروزه، فعالیت در فضای مجازی برای هر سازمان تجاری یا دولتی، یک الزام محسوب می‌شود. تمامی سازمان‌ها نیازمند وبسایت‌هایی حرفه‌ای و کارآمد می‌باشند تا به مشتریان یا ارباب رجوعان، خدمات‌رسانی کنند و کارهای درون‌سازمانی خود را به طور بهینه‌تری پیش ببرند. به علاوه، اپلیکیشن‌ها بسیاری از کارها شامل تعامل با مخاطبان، کارهای اداری و دفتری، ارتباطات و دیگر کارهای درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را سریع‌تر و راحت‌تر کرده‌اند و سال‌ها است که سازمان‌ها وابسته به سیستم‌های کامپیوتری، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها شده‌اند. اگر یک سازمان بخواهد یک اپلیکیشن یا وبسایت حرفه‌ای طراحی کند، نیازمند استخدام طراح UI/UX است.

از آن جایی که طراحان UX نیز با رابط کاربری سر و کار دارند، خیلی از مردم، آن را با طراحی UI اشتباه می‌گیرند. در حالی که طراحان رابط کاربری، ظاهر رابط کاربری را تعیین می‌کنند، طراحان تجربه‌ی کاربری، روی نحوه‌ی عملکرد رابط کاربری تمرکز دارند.

پاسخ به پرسش اصلی: چگونه می‌توان طراح UI/UX شد؟

از آن‌جایی که حداقل در حال حاضر، رشته‌ی مشخصی برای ورود به حوزه‌ی طراحی UI/UX وجود ندارد، این سوال خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که چگونه می‌توان طراح UI/UX شد؟ در زیر، مراحل تبدیل شدن به یک طراح UI/UX موفق را برای شما توصیف خواهیم کرد.

۱- تمام جنبه‌های طراحی را درک کنید

پیش از هر چیزی، شما باید بدانید که دقیقا می‌خواهید چکار کنید. بعضی افراد دوست دارند روی رابط کاربری کار کنند ولی تفاوت طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه‌ی کاربری را نمی‌دانند. بنابراین، پیش از هر چیزی شما باید بفهمید که دقیقا دوست دارید چه کاری انجام دهید. قبل از تصمیم‌گیری در رابطه با مسیر شغلی خود و ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام طراح UI/UX سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

·         آیا دوست دارم روی جنبه‌های بصری طراحی کار کنم؟ اگر جواب شما به این سوال مثبت است، باید مسیر شغلی طراحی رابط کاربری را پیش بگیرید.

·         آیا دوست داریم روی نحوه‌ی عملکرد رابط کاربری یک وبسایت یا اپلیکیشن کار کنم؟ در این صورت باید وارد مسیر شغلی طراحی تجربه کاربری شوید.

·         آیا هر دو کار را دوست دارم؟ شما دوست دارید که یک طراح محصول باشید.

۲- مهارت‌هایی را که کارفرمایان در استخدام طراح UI/UX به آن‌ها توجه دارند، کسب کنید

همانطور که در بالا گفتیم، این شغل، یک شغل وابسته به مهارت است. شما می‌توانید به صورت خودآموز یا از طریق گذراندن دوره های آموزشی، مهارت‌های لازم را برای تبدیل شدن به یک طراح UI/UX کسب کنید. اگر مهارتی در طراحی گرافیک ندارید و می‌خواهید وارد حوزه‌ی طراحی UI/UX شوید، خوش شانس هستید! زیرا بدون اینکه قبلا به ادوبی فتوشاپ و Illustrator کار کرده باشید، مستقیما به سراغ نرم‌افزارهای اسکچ و فیگما می‌روید. شما در همین مرحله نیز می‌توانید برای آگهی‌های کارآموزی طراحی UI/UX رزومه بفرستید. مهم‌ترین نرم‌افزارهایی که باید بیاموزید، عبارتند از:

·         اسکچ (Sketch) برای طراحی رابط کاربری

·         فیگما (Figma) برای طراحی رابط کاربری با قابلیت همکاری

·         بالزامیک (Balsamiq) برای چیدمان عناصر رابط کاربری

·         ادوبی ایکس دی (Adobe XD) برای طراحی رابط کاربری و ساخت پیش‌نمونه

·         InVision App برای ساخت پیش‌نمونه با قابلیت همکاری

·         RedPen برای همکاری به دیگر اعضای تیم UI/UX و طراحی در یک فضای مشترک

۳- به طراحی‌ها توجه کنید

شاید پیش از تبدیل شدن به یک طراح UI/UX توجهی به طراحی‌های وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، رنگ‌بندی‌های صفحات آن‌ها، فونت‌های به کار رفته در این محصولات و دیگر جزئیات طراحی UI/UX آن‌ها نداشته‌اید اما وقتی وارد این شغل می‌شوید، باید در زندگی روزمره‌ی خود و در هنگام کار کردن با اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های مختلف، به طراحی UI/UX آن‌ها دقت داشته باشید و از آن‌ها یاد بگیرید.

وقتی دارید از اینستاگرام استفاده می‌کنید از خودتان بپرسید که چرا اینستاگرام از این رنگ‌بندی استفاده کرده است؟ چرا استوری‌ها در بالای صفحه نمایش داده می‌شوند؟ چرا پروفایل اینگونه طراحی شده است؟

۴- خود را در طراحی غرق کنید

اگر می‌خواهید یک طراح UI/UX موفق شوید، باید خودتان را در طراحی غرق کنید. همیشه کارهای دیگران را ببینید و از آن‌ها الهام بگیرید. منابع متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توان از منابع زیر نام برد:

·         پلتفرم پورتفولیو Behance

·         پلتفرم پورتفولیو Dribble

·         پلتفرم Awwwards

سر زدن به این پلتفرم‌ها و تماشای کارهای دیگران به شما کمک می‌کند تا از تازه‌های طراحی UI/UX با خبر باشید.

۵- کارهای دیگران را ببینید و از آن‌ها کپی‌برداری کنید

برای شروع بد نیست کارهای دیگران را ببینید و حتی کپی کنید. منظور ما این نیست که کارهای دیگران را در پورتفولیو خود قرار دهید! به هیچ وجه این کار را نکنید. منظور این است که با چند بار کپی کردن از کارهای دیگران، می‌توانید راه خود را سریع‌تر پیدا کنید.

۶- الگوهایی برای خود پیدا کنید و الگوی دیگران شوید

طراحان حرفه‌ای UI/UX زمان خالی خیلی کمی دارند و به شما توصیه نمی‌کنیم که مزاحم کسی شوید تا به شما آموزش دهد. بلکه شما می‌توانید از توصیه‌های کسانی که تجربیات خود را در انجمن‌های آنلاین، بلاگ‌ها و شبکه‌های مجازی به اشتراک می گذارند، استفاده کنید. اگر به کار یکی از این طراحان علاقه دارید، کارهایش را دنبال کنید، در شبکه‌های مجازی او را فالو کنید و از او الگوبرداری کنید.

حتی اگر در طراحی UI/UX تازه کار باشید، می‌توانید الگوی دیگران قرار بگیرید. برای مثال، می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی، تجربیات خود را از شروع طراحی UI/UX با دیگران به اشتراک بگذارید.

۷- در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید

پیش از ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام طراح UI/UX باید حتما دوره‌ها‌ی کارآموزی را پشت سر گذاشته باشید. این دوره‌ها شما را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های خود را در محیط کار، تقویت کنید. خیلی از سازمان‌ها، پس از پایان دوره‌های کارآموزی، بهترین کارآموزان را استخدام می‌کنند و بنابراین، این دوره‌ها، فرصت‌های بسیار خوبی برای استخدام شدن به عنوان یک طراح UI/UX حرفه‌ای هستند. به علاوه، در این دوره‌ها می‌توانید ارتباطات سازنده‌ای با افراد حرفه‌ای در حوزه‌ی طراحی رابط و تجربه‌ی کاربری برقرار کنید.

۸- پورتفولیو و رزومه‌ی خود را بسازید

یکی از پارامترهای بسیار تأثیرگذار در استخدام طراح UI/UX، نمونه‌کارهایش است. شاید یک طراح، تحصیلات بالایی نداشه و فهرست مهارت‌هایش چندان بلند نباشد، اما وقتی نمونه‌کارهای خوبی داشته باشد یعنی این پتانسیل را دارد که برای سازمان، مفید باشد. به همین دلیل، یکی از چیزهایی که در کنار رزومه‌ی طراح UI/UX اهمیت دارد، پورتفولیو است. در بالا، پلتفرم‌هایی را نام بردیم که می‌توانید در آن‌ها یک پورتفولیو بسازید.

۹- برای آگهی‌های استخدام طراح UI/UX رزومه بفرستید

پس از پایان ساخت پورتفولیو و رزومه، وقت آن است که برای فرصت‌های شغلی طراح رابط کاربری و تجربه کاربری، رزومه ارسال کنید.

جمع‌بندی

با توجه به افزایش وابستگی انسان به فناوری، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، نیاز به طراح UI/UX برای طراحی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها روز به روز در حال افزایش است.

طراحی رابط کاربری (User Interface design) به معنی طراحی گرافیکی عناصر تشکیل‌دهنده‌ی رابط کاربری یک محصول و طراحی چیدمان آن‌ها در رابط کاربری است. این در حالی است که منظور از طراحی تجربه‌ی کاربری یا همانUser eXperience design  طراحی نحوه‌ی عملکرد رابط کاربری و تعامل آن با کاربران است.

این دو مفهوم، اشتراکات زیادی با هم دارند و معمولا، از آن‌ها به عنوان یک مفهوم واحد به نام طراحی UI/UX نام برده می‌شود. بنابراین، طراحان تجربه کاربری و طراحان رابط کاربری باید همکاری نزدیکی با هم دیگر داشته باشند.

کار طراحان UI/UX این است که رابط کاربری یک وبسایت یا اپلیکیشن را به گونه‌ای طراحی کنند که ظاهر آن، با اهدافش و پرسونای کاربری‌اش، انطباق داشته و کاملا واکنش‌پذیر، قابل استفاده و عملکردی باشد و کاربران بتوانند به راحتی با آن رابط کاربری کار کنند و از کار کردن با آن لذت ببرند.

برای تبدیل شدن به یک طراح UI/UX نیازی به تحصیلات بالایی ندارید. با این حال، تحصیلات در رشته‌ی طراحی گرافیک و رشته‌ی HCI می‌تواند به پیشرفت شما در این حوزه، کمک کند.

اگر می‌خواهید یک طراح رابط و تجربه‌ی کاربری موفق شوید، باید پیش از هر چیزی، به خوبی بدانید که به چه حوزه‌ای در طراحی UI/UX علاقه دارید و سپس، مهارت‌های لازم را کسب کنید، در دوره‌های کارآموزی شرکت نمایید، پورتفولیوی خود را تکمیل کنید و رزومه‌ی خود را در جاب ویژن بسازید. حالا، آماده هستید تا برای آگهی‌های استخدام طراح UI/UX رزومه بفرستید.

طراحان UI/UX باید در کار کردن با نرم‌افزارهای طراحی و ساخت پیش‌نمونه، تبحر داشته باشند، بتوانند پیش‌نمونه‌ها را تست کنند، تحقیق کاربری انجام دهند و پرسونای کاربری بسازند، توانایی کار تیمی داشته باشند و بتوانند با مهارت‌های ارتباطی خوب و مهارت‌های میان-فردی قوی، با هم دیگر همکاری کنند و شانس پیدا کردن کار و استخدام خود را افزایش دهند.

[ بازدید : 41 ]

[ چهارشنبه 20 مرداد 1400 ] 11:19 ] [ محیا باقری ]

[ ]

تابلو دکوراتیو توسعه فردی نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good
بستن تبلیغات [x]